VOOR BOEKINGEN: U vindt de telefoonnummers onderaan deze pagina

BIOGRAFIE

Samengesteld door Stefan Ulrichs

Kinder- en jeugdjaren

Dennie Christian werd op 22 mei 1956 in Bensberg bij Keulen als Bernhard Althoff geboren. Hij was het derde kind van Hans en Maria Althoff. Al vroeg kwam hij in contact met de Nederlandse taal. In de buurt van de supermarkt van zijn ouders in Bensberg waren veel Vlaamse militairen gelegerd, waarmee hij voetbalde. Zo wist hij zich al snel de nodige Vlaamse uitdrukkingen eigen te maken. Hoe goed hem dat later van pas zou komen, kon hij toen nog niet vermoeden… Op school was hij niet bepaald een engel. Het onderwijzend personeel had heel wat moeite met zijn “wilde” karakter en hij moest meermaals van school wisselen, hoewel hij niet één keer is blijven zitten. In zijn jeugdjaren voelde Dennie zich erg aangetrokken tot de muziek en was lid van een plaatselijk bandje dat The Dumpy Gnoms heette.

Debuut

Na zijn schooltijd, Dennie was toen 15 jaar, kwam hij in dienst als leerling verzekeringsagent. Daar leerde hij Karin Hartmann kennen. Zij zocht een fotomodel voor een brochure en vond Dennie de geschikte persoon daarvoor. Karin stelde Dennie voor aan haar verloofde, producer Tony Hendrik. Dit leidde na een stemtest begin 1973 tot een contract tussen het producers-duo en Dennie. De eerste single “Jede große Liebe hat ein Happy-End” werd net als de twee volgende een verschrikkelijke flop.


Jaren 70 Doorbraak met “Rosamunde”

Toch kreeg Dennie wel enige bekendheid door het Duitse tijdschrift BRAVO dat hem tot BRAVO-Boy had uitgeroepen. Op uitnodiging van Harry Thomas stelde Dennie in november 1974 zijn vierde plaatje “Rosamunde” op het Schlagerfestival in Kerkrade voor. Na de uitzending van het festival stormde de plaat naar de top van de Benelux hitlijsten, nog voordat het lied in Duitsland zelf een hit werd. Dennie maakte zijn Duitse TV-debuut in december 1974 bij de ZDF-Hitparade, in februari 1975 stond hij daar met “Rosamunde” op de 1ste plaats. Door het succes besloot Dennie zijn baantje op te geven. Van "Rosamunde" werden meer dan 500.000 platen verkocht.

De jaren 70 waren gekenmerkt door ups en downs. Door minder TV-presentie in Duitsland braken er voor Dennie sombere tijden aan, hoewel hij met een aantal liedjes wel de hitlijsten binnenstroomde. Harry Thomas kwam in 1976 met het idee om Dennie in het Nederlands te laten zingen. Op het Schlagerfestival stelde Dennie zijn eerste Nederlandse single “Besame mucho” voor en de plaat werd een hit. Haast 100.000 exemplaren gingen over de toonbanken in Nederland en België. Eindelijk waren er weer wat lichtpuntjes. Dennie werd een gevraagd artiest in de Benelux, maar vooral kon er nu verder gebouwd worden aan Dennie’s carrière. Harry Thomas kwam met een strip-idee aan wat “Guust Flater en de Marsupilami” moest gaan heten en een gigantisch succes in Nederland werd. In vier maanden tijd waren in Nederland 200.000 singles en 75.000 LP's verkocht van “Guust Flater en de Marsupilami”. In april 1979 ontving Dennie 2 gouden singles en 1 gouden LP voor het Marsupilami-succes.


“Sprookjeshuwelijk” met Roswitha

1981 werd vooral privé een zeer belangrijk jaar. Zes jaar nadat Dennie Roswitha Smid tijdens de Hitparade-tournee had leren kennen, wilden de beiden hun relatie omzetten in een huwelijk. Eerst werd er over nagedacht om in alle stilte in Duitsland te trouwen, maar Harry Thomas vroeg aan Dennie: “Waarom niet in Nederland? Je publiek heeft toch ook het recht om je trouwpartij mee te maken? Jouw publiek is een publiek dat van romantiek houdt.” En zo werd al gauw besloten de trouwerij in Nederland te laten plaatsvinden. Op 10 september 1981, 1 dag voor het jaarlijkse Schlagerfestival, werd in Heerlen het huwelijk van Dennie en Roswitha voltrokken. Het leek alsof er een koninklijk huwelijk plaatsvond. Ruim 10.000 mensen waren op de been om het bruidspaar te zien. Onder begeleiding van de politie werd de lange stoet van 24 oldtimers en 30 andere auto’s naar het stadhuis en de kerk gebracht. Overal werd het verkeer stil gelegd door de politie, stoplichten waren uit gezet, de schoolgaande kinderen waren vrij en winkels waren enkele uren gesloten, iedereen wilde het bruidspaar zien. “Het Sprookjeshuwelijk” haalde de voorpagina’s van alle Limburgse kranten, de Telegraaf en de volledige pagina 2 van het Algemeen Dagblad. Uit deze unieke gebeurtenis bleek eens te meer hoe populair Dennie was bij het Benelux-publiek.


Jaren 80

De jaren 80 waren niet alleen maar muzikaal succesvol voor Dennie. In 1981 kwam het aanbod van de KRO aan Dennie om een eigen TV-Show, de “KRO’s MUZIEKPARADE”, te presenteren. Dennie leverde ontzettend goed werk af, waardoor in 1983 de discussies overbodig waren toen Freddy Quinn meedeelde niet langer meer het Schlagerfestival te kunnen presenteren. Na afloop was iedereen zeer te spreken over Dennie’s kunnen zodat hij de vaste presentator werd. Vanaf 1986 presenteerde Dennie ook het gelijknamige wekelijkse radioprogramma en vanaf 1989 werd het Schlagerfestival ook op de Duitse TV uitgezonden. Dennie kreeg in de jaren 80 meer en meer de kans zich muzikaal te ontwikkelen. Naast vrolijke nummers bracht Dennie ook serieuze liedjes zoals “Vrijheid en vrede” over de Duits-Nederlandse relatie en “Waar gaat de wereld naar toe” over de dierenmishandeling ten gehore. Uitermate succesvol was ook de muzikale samenwerking met Mieke, Micha Marah, Freddy Breck en Roy Black. Inmiddels kwam bijna iedere plaat van Dennie de hitlijsten binnen, waarmee de positie van Dennie binnen het Nederlandstalige genre wel zeer duidelijk was gemaakt. Ook waren er de eerste TV-specials met Dennie te zien. Maar ook op privé vlak waren er belangrijke veranderingen: op 3 juli 1983 werden Dennie en Roswitha verblijd met de geboorte van dochter Romina, op 2 januari 1989 van zoon Aljoscha André.


Jaren 90

Sinds de eindjaren 70 had Dennie Duitsland links laten liggen om zich volledig op de Benelux te concentreren. Maar mede door de Duitse TV-uitzending van het Schlagerfestival kwam er ook weer vanuit zijn eigen land interesse voor de sympathieke krullenkop. Dennie greep zijn kans aan en kwam met Duitse liedjes voor de dag zoals “Verlorenes Glück”, “Himmel und Hölle” en “Der ganze Himmel”. Ook in de ZDF-Hitparade was hij meermals te gast. In 1994 kwam na 15 jaar het eerste Duitstalige solo-album van Dennie uit. Op de Duitse TV-zender RTLplus presenteerde hij een tijdlang het schlagerprogramma “Musikcafé”. Met “Wil met je leven” en “Ik wil jou” liet Dennie in Nederland en Vlaanderen een nieuwe sound horen, anders dan dat zijn fans van hem gewend waren, maar wel met succes in de hitlijsten. De jaren 90 waren echter ook gekenmerkt door ingrijpende persoonlijke gebeurtenissen: in 1991 overleed Dennies langjarige manager, promotor en vriend Harry Thomas op 46-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hartstilstand, ruim drie weken eerder was zanger en vriend Roy Black gestorven. En in de laatste maand van 1992 bracht Dennie de laatste eer aan zijn vader.


Millenniumjaren tot heden

Nadat het jaarlijkse Schlagerfestival een tijdlang niet doorging, werd het in de jaren 2001 en 2002 opnieuw beleefd – in het Groningse Zuidbroek. Met telkens zo’n 20 artiesten en ruim 7000 bezoekers een groot succes voor Dennie, die voor de organisatie medeverantwoordelijk was en het TV-festijn presenteerde. Door de TROS werd hij geëngageerd voor het programma “Hoeba hoeba hop”, een soort “Op volle toeren” met verschillende artiesten. In 2011 werd Dennie door de Duitse bondspresident Christian Wulff uitgenodigd voor het staatsbanket met de toenmalige koningin Beatrix, kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima – niet alleen een bijzondere ontmoeting, maar ook een geweldige eer voor de zanger. In hetzelfde jaar kreeg hij de Harry Thomas Oeuvreprijs voor zijn verdiensten voor de schlagermuziek. In de Nederlandse TV-serie “Ali B op volle toeren” deed hij het nummer “Uit elkaar” van rapper Yes-R in zijn eigen stijl – een gigantisch succes in de hitlijsten. Veel positieve reacties kreeg Dennie ook op zijn gastrol in de satirische sketchshow “Toren C”. 2014 en 2015 stonden voor Dennie in het teken van zijn artiestenjubileum. Zijn album “40 jaar Dennie Christian - Ik ga mijn weg” viel bij het publiek in de smaak – niet alleen vanwege de indrukwekkende duetten met o.a. Django Wagner, Wolter Kroes en Mieke, maar ook vanwege zijn schitterende solonummers. In de film “Ron Goossens, Low Budget Stuntman” uit 2017 speelde Dennie een zanger die op alle spectaculaire momenten spontaan in beeld komt, met covers van “Push it to the limit” en “Ik leef niet meer voor jou”.

Veel tijd brengt Dennie met zijn kleinkinderen Maila en Nelia door. Die twee meiden, geboren i2012 en 2016, zijn voor hun opa een onuitputtelijke bron van geluk. “Ik vind mijn kleinkinderen de mooiste toevoeging die ik me in mijn leven nog had kunnen wensen.”

Muzikaal kon Dennie in de loop van de laatste decennia meer en meer zijn grote veelzijdigheid laten zien. Zijn repertoire reikt ondertussen van carnavalnummers tot gevoelvolle ballades, van dansbare schlagers tot covers van zijn grote voorbeeld Neil Diamond. Dennie mag terugblikken op meer dan 40 succesvolle jaren met meer dan 15 miljoen verkochte platen. En ook al is hij inmiddels opa, weet hij één ding zeker: “Es ist noch lange nicht Schluss”.